Projekt 35221 besökte Saab och Flygvapenmuseum i Linköping den 5 februari

De flesta Drakenflygplan som är uppsatta på pelare, t.ex. de vid F1, F10 och F16, har alla ett balksystem inuti flygplanen som är fastskruvade i motorfästena. Det är dessa balksystem som är hopskruvade med pelarna. Pelarna i sin tur är fästa i markfundamenten.

Saab har två Drakenflygplan uppsatta på pelare i Linköping, ett vid E4 och ett vid huvudkontoret. Saab har valt en annan lösning än balksystem inuti flygplanen. Saab har istället konstruerat en "vagga" som monteras utanpå flygplanskroppen som är fastskruvad i de två spanten i flygplanet som är extraförstärka för att ta upp krafter från landningsställen och yttre beväpning eller bränsle. Konstruktionen innebär att det inte är nödvändigt att göra stora hål i flygplanskroppen. Saabs hållfasthetsexperter har räknat på konstruktionen som klarar av vindbyar på upp till 39 meter/sekund från alla håll. Ett tomt Drakenplan utan motor mm. väger cirka 4 ton.

Vi i Projekt 35221 har samarbetat med Saab och valt samma lösning med en vagga under vår Drake. I höstas var vi i Linköping och fick massor av information, ritningar och bilder av Saab. Drakarna i Linköping är av version F och vårt av version B. Göran Hawée har utifrån Saabs material under vintern konstruerat en vagga för vårt B-flygplan. Vaggan är av trä och går att skruva isär när de olika detaljerna som ingår ska tillverkas. Den 17 december testades vaggan på 35221 och den passade perfekt. Vid vårt besök på Saab denna dag undersökte Saabs tekniker Göran Hawées konstruktion och resultatet blev, "vi skulle inte ha kunnat göra det bättre". Vid det här tillfället fick vi också med oss många goda råd hem.

Efter vårt förmiddagsbesök på Saab körde vi över till Flygvapenmuseum, där Lennart Öberg och Anders Sandström tog emot oss. Vi har bestämt att måla vår Drake som ett av de flygplan som ingick i den världsberömda uppvisningsgruppen Acro Deltas. På vår hemsida hade vi under hösten en omröstning om hur målningen av vårt plan skulle utföras. En klar majoritet av dem som röstade tyckte att planet skulle målas som ett Acro Deltas plan.

Flygvapenmuseum har en Acro Deltas fena som målades till Drakens 50 årsjubileum 1995. Museet hade gamla bilder och följde på dessa nitrader och plåtar och konstruerade en fena som bör vara identisk med hur fenorna såg ut på Acro Deltas planen. Bertil Skogsberg, som har tillhört F18, har designat loggan. Vid vårt besök på museet fotograferade vi deras fena och mätte in var de olika planen i loggan är målade i förhållande till plåtar mm. Bertil Skogsberg som numer bor i Linköping var med vid detta tillfälle och gav oss goda råd och berättade gamla minnen om Acro Deltas tiden och historian bakom loggan. Bertil (bredvid Acro loggan) har även konstruerat Acro Hunters loggan.

img_5134-mindre

Svensk Flyghistorisk Förenings FFS-s ordförande, Ulf Edlund som också bor i Linköping, träffade oss på Flygvapenmuseum för att höra sig för hur det går med Projekt 35221.  

Det var en mycket lärorik och rolig dag för de projektdeltagare som var med till Linköping. Ännu några pusselbitar är lagda i detta enorma pussel.

För tillfället står vårt plan inlåst i en nedlagd industrilokal i Tumba utan värme. Därför ligger det fysiska arbetet med projektet nere tills det blir mildare väder. Vill du hjälpa till med ett bidrag, sätt in en slant på Plusgirokonto 72 91 00-8.

Vill du hjälpa till och skruva i planet, ring Thomas Starrin på mobile 070-290 32 76.